Binnen de middelbare scholen willen we graag onderzoeken laten doen om zo de studenten kennis te laten maken met de Natuur / wijnbouw en toegepaste data analyses
Hieronder is een opsomming van de opdrachten die momenteel beschikbaar en waarvan elk afzonderlijk item als een project opgepakt kan worden
Overzicht beschikbare projecten
Algemeen
- Onderzoek en definieer de begrippen: ecologisch, duurzaam, biologisch, holistisch en biodiverse wijngaard
- Ontwikkel informatieve content voor het wandelpad langs de wijngaard, met aandacht voor:
- dieren in en rondom de wijngaard
- groeiproces van de druif
- (biologische) gewasbescherming
- terroir en landschap
- Onderzoek de historie van de wijnbouw in de regio, met focus op Sittard en Wijndomein Watersley
- Doorontwikkeling van het educatieve blad over biodiversiteit, het bodemvoedselweb en de wijngaard voor het basisonderwijs
Biodiversiteit
Op Wijndomein Watersley is de wijngaard aangeplant en ingezaaid met bloemenmengsels. De zones rondom de wijngaard vragen nog verdere ontwikkeling.
Onderzoeks- en ontwikkelvragen:
- Ontwikkel en implementeer een biodiversiteitsplan voor de ruimte rondom de wijngaard
- Onderzoek geschikte struiken, bloemen en kruiden die bijdragen aan biodiversiteit
- Analyseer de effecten op insecten, vogels en bodemleven
Wijngaard beheer
- Waarom is een biologische wijngaard goed voor de levendbarende hagedis en hazelworm, en wat zijn de risico’s waar op gelet moet worden
- Op welke wijze zijn groenbemesters in te zetten en geven die genoeg voeding?
- Hoe de wijngaard duurzaam op te bouwen
- Op perceel heeft vanouds geen agrarische activiteit plaats gevonden. Er moet onderzocht worden hoe de bodem biologie op dit moment in elkaar zit en hoe het voedselweb gestimuleerd kan worden in de wijngaard en aangeven waarom zijn deze belangrijk zijn. Hierbij wordt gekeken naar wormen, mieren kevers etc in de grond maar ook naar de bacterien en schimmels die erin zitten.
- Hoe voorkomen wij , op een diervriendelijek manier, dat dassen en zwijnen , vogels en reen, de oogst opeten, wat voor methodes zijn mogelijk en welke kan het beste gerealiseerd worden
Betrokkenheid
- Op welke manier kunnen wij jongeren 12~21 jaar betrekken bij de activiteiten in de wijngaard. Om zo hen meer te betrekken in de natuur.
Technisch
- Ontwikkel een meetsysteem met Arduino’s voor:
- temperatuur
- lucht- en bodemvochtigheid
- neerslag
- UV en zonlicht
- Onderzoek hoe data uit meerdere wijngaarden verzameld en eenvoudig geanalyseerd kan worden
- Is irrigatie noodzakelijk? Zo ja, hoe kan dit biologisch en duurzaam worden ingericht?
- Onderzoek hoe dronebeelden ingezet kunnen worden om de gezondheid van druivenstokken te monitoren
Hands on Projecten:
- Ontwerpen en maken van toegangshekken met materialen van het perceel
- Bouwen van banken en tafels van lokaal materiaal
- Maken en plaatsen van informatieborden (inhoud vanuit andere projecten)
- Nummeren van wijngaardrijen met natuurlijke materialen
Commercieel & Maatschappelijk
- Welke goede (jeugd)doelen kunnen ondersteund worden met de opbrengsten van de wijngaard?
- Op welke manieren kunnen inkomsten worden gegenereerd om kosten te dekken?
Voor Middelbare en MBO opleidingen hebben we project brieven gemaakt welke uit gevoerd kunnen worden door leerlingen van scholen
Heeft U intresse in een van deze projecten of een alternatief laat ons dat dan even weten door commentaar achter te laten met contact info

